A U T O B U S Y I T R A M W A J E
Pomimo rozwijającej się motoryzacji indywidualnej, podstawę systemu transportowego Warszawy będzie stanowić transport publiczny, a jego jakość będzie decydować o sprawnym funkcjonowaniu metropolii, a zwłaszcza jej części śródmiejskiej. W obszarze Śródmiejskim tworzone będą strefy ruchu uspokojonego, gdzie obowiązywał będzie zakaz ruchu indywidualnego i samochodów ciężarowych oraz strefy ruchu pieszego i rowerowego, w których występować będzie bezwzględny zakaz ruchu zmotoryzowanego.
TRAMWAJE
Warszawa dysponuje dość dobrze rozwiniętą siecią tras tramwajowych o łącznej długości ok. 433 km, jednak podróże tramwajami są uciążliwe, a średnia prędkość przejazdu (około 18,3 km/h) oraz jakość usług są zdecydowanie niezadowalające. Największą bolączką jest stary, zużyty tabor, zbyt głośnie torowiska, brak systemu sterowania ruchem. Przystanki tramwajowe są źle wyposażone, a możliwość łatwej zmiany środka transportu (np. na autobus) mocno utrudniona.
W ciągu doby warszawskie tramwaje i przewożą około 900 tys. pasażerów, co stanowi blisko 36% ogółu podróżujących po Warszawie komunikacją miejską.
Ponad 780 tys. (48,8%) mieszkańców Warszawy mieszka w odległości maksimum
500 m od przystanku tramwajowego (w promieniu do 300 m – 501 tys., tj. 31,4%). Tramwaj, jako najbardziej przyjazny środowisku środek transportu w mieście, powinien w najbliższych latach przejąć większość podróży niepieszych po Warszawie. By to osiągnąć konieczna jest modernizacja istniejących tras oraz budowa nowych linii, zwłaszcza szybkiego tramwaju, by podnieść średnią prędkość przejazdu.
|
|
Rozwój sieci linii tramwajowych
Modernizacja tras tramwajowych będzie polegać na poprawieniu stanu torowisk i zasilania, na przebudowie przystanków oraz na wdrożeniu Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, dzięki któremu można będzie zapewnić tramwajom pierwszeństwo w ruchu.
|
|
W pierwszej kolejności planowana jest modernizacja czterech tras tramwajowych:
Gocławek – Al. Jerozolimskie – Banacha
Rondo Starzyńskiego – pl. Zawiszy
Piaski – al. Jana Pawła II – Rakowiecka
Cmentarz Wolski – Dworzec Wileński
Zbudowane zostaną nowe trasy tramwajowe m.in.:
Bemowo – Młociny (linia oddana w 2006 roku)
Banacha – pl. Unii Lubelskiej – Wilanów
Młociny – most Północny – Tarchomin
Tarchomin – Żerań
W dalszej kolejności konieczna będzie budowa nowych linii tramwajowych do Janek, Piaseczna, Łomianek. Po 2020 roku planuje się dalsze wydłużanie tras tramwajowych tak, by skutecznie obsługiwały peryferyjne dzielnice stolicy. W ostatnim czasie za sprawą SISKOM zaczęto też myśleć nad tramwajem do Ząbek.
|
PREZENTACJA Robert Grzywacz - Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
Nowe trasy tramwajowe w Warszawie 5,94 MB
AUTOBUSY
Najwięcej pasażerów (około 60% korzystających z komunikacji publicznej) w Warszawie i okolicach korzysta z komunikacji autobusowej. Ma ona tą przewagę nad komunikacją tramwajową, że można dynamicznie zmieniać przebieg linii autobusowych, dopasowując je do aktualnych zapotrzebowań mieszkańców Warszawy, a w dobie gwałtownie rozwijających się dzielnic peryferyjnych stolicy szybko zapewnić niezbędną komunikację zbiorową dla nowo powstających osiedli.
Miasto będzie dążyć do polepszenia komunikacji autobusowej, przede wszystkim na trasach nie obsługiwanych
przez transport szynowy. Zakupiony zostanie nowoczesny niskopodłogowy, klimatyzowany, komfortowy tabor oraz usprawnione zostaną węzły przesiadkowe. Na zatłoczonych odcinkach ulic tworzone będą wydzielone pasy ruchu dla autobusów,
kontrabasy, wspólne trasy tramwajowo – autobusowe (TTA) lub wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe (PAT) i inne formy organizacji ruchu zapewniające szybki przejazd autobusów. Ten podsystem komunikacji publicznej także będzie objęty zintegrowanym zarządzaniem ruchem, co pozwoli autobusom utrzymywać ruch zgodnie z rozkładem jazdy. W ścisłym centrum miasta rozszerzona zostanie strefa ulic z ograniczeniami dla ruchu indywidualnego i dopuszczonym ruchem
autobusowym (np. ul. Krakowskie Przedmieście).
|
|
Konieczne też będzie przeprowadzenie racjonalizacji przebiegu linii tramwajowych
i autobusowych, czyli uproszczenie układu linii tramwajowych, dostosowanie układu linii autobusowych do systemu tras komunikacji szynowej i eliminacja konkurencji pomiędzy autobusami i transportem szynowym na tych samych trasach. Racjonalizacja umożliwi wprowadzenie regularnej częstotliwości kursowania tramwajów, dogodniejsze korzystanie z przystanku bez konieczności dochodzenia
do tramwajów różnych linii i w efekcie ograniczenie liczby wagonów oraz zmniejszenie
kosztów obsługi transportu zbiorowego.
PAT - wspólne pasy i przystanki autobusowo-tramwajowe w Warszawie
Jednym ze sposobów podnoszenia atrakcyjności komunikacji zbiorowej jest stosowanie zabudowanych torowisk tramwajowych przystosowanych do ruchu autobusów miejskich nazywanych pasami autobusowo-tramwajowymi (w skrócie PAT) albo torowiskami tramwajowo-autobusowymi (w skrócie TTA). Idea rozwiązania sprowadza się do tego, że zarówno tramwaje jak i autobusy korzystają z tej samej przestrzeni w przekroju poprzecznym ulicy, jak również zatrzymują się przy tych samych przystankach w celu dokonania wymiany pasażerów. >> czytaj dalej <<<
|
|
PREZENTACJA
Jacek Makuch - Politechnika Wrocławska Instytut Inżynierii Lądowej
PAT - wspólne pasy i przystanki autobusowo-tramwajowe w Warszawie 2,2MB
|