Plany rozwoju Modernizacja WWK Mała obwodnica

Kolej w Warszawie i województwie mazowieckim




Sieć linii kolejowych w granicach Warszawy



Schemat Warszawskiego Węzła Kolejowego



Schemat linii WKD

Obecny stan komunikacji kolejowej w Warszawie i warszawskiej aglomeracji

Warszawa posiada bardzo dobrze rozbudowaną sieć linii kolejowych, łączących niemal wszystkie dzielnice oraz wiele gmin warszawskiej aglomeracji.
Warszawski Węzeł Kolejowy tworzy 7 linii kolejowych znaczenia magistralnego i pierwszorzędnych oraz linia WKD łącząca Warszawę z Grodziskiem Mazowieckim i Milanówkiem. Długość linii kolejowych w granicach Warszawy, po których kursują pociągi pasażerskie wynosi 93 kilometry. Zlokalizowanych jest na nich 5 stacji (Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Gdańska i Warszawa Wileńska) oraz 40 przystanków osobowych.
Wielkość przewozów pasażerskich dalekobieżnych szacuje się na ok. 60 tys. osób, a regionalnych na ok. 160 tys. w ciągu doby (w tym ruch tranzytowy). Jednak udział transportu kolejowego w podróżach zaczynanych i kończonych w mieście jest marginalny - ok. 0,1% - 0,2% ogółu wykonywanych podróży. Ciągle maleje też liczba podróży koleją do Warszawy (w latach 70-tych ok. 480 tys. pasażerów na dobę, obecnie ok. 80 tys.).
Z przytoczonych danych wynika, iż komunikacja kolejowa po Warszawie oraz w ramach warszawskiej aglomeracji ma poważne rezerwy do wykorzystania i może stać się alternatywą dla ruchu indywidualnego - samochodowego, zwłaszcza wjazdowo-wyjazdowego, co skutecznie odkorkowałoby warszawskie ulice.

Powodem malejącego zainteresowania podróżnych koleją jest:
  • Niezadowalający stan infrastruktury technicznej linii kolejowych - torowisk i urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu, a co za tym idzie - zbyt mała prędkość przewozowa pociągów i ich konkurencyjność z innymi środkami transportu.
  • Zbyt mała częstotliwość kursowania pociągów w relacjach podmiejskich.
  • Niezadowalający stan taboru, a co za tym idzie - niezadowalający komfort podróżowania koleją.
  • Brak integracji komunikacji kolejowej z komunikacją miejską. Wciąż brakuje wspólnego biletu na przejazdy wewnątrz warszawskiej aglomeracji. Dworce i przystanki kolejowe najczęściej są bardzo oddalone od przystanków tramwajowych, autobusowych i metra, co wymaga od podróżnego pokonywania wieluset metrów podczas koniecznych przesiadek.
  • Niezadowalający stan bezpieczeństwa pasażerów podróżujących koleją.
  • Brak właściwego systemu Park&Rail i Bike&Rail przy przystankach podmiejskich i peryferyjnych dzielnicach Warszawy.
  • Zły stan przystanków kolejowych.
  • Brak systemów informowania na dworcach i przystankach.
  • Brak przystanków kolejowych w wielu rejonach Warszawy, gdzie w ostatnich latach nastąpił gwałtowny rozwój budownictwa mieszkaniowego.
  • Wzrost poziomu zmotoryzowania społeczeństwa.


Planowany rozwój systemu kolejowego w Warszawie i warszawskiej aglomeracji
System kolejowy wymaga, przede wszystkim, zasadniczego podniesienia standardu obsługi pasażerskiej. Nacisk powinien zostać położony na działania modernizacyjne i organizacyjne podnoszące funkcjonalność i sprawność systemu, szczególnie dla powiązań podmiejskich i wewnątrzmiejskich.

Najważniejsze działania to:
  • modrnizacja torowisk i systemów zabezpieczania ruchu, by zwiększyć prędkość przejazdu pociągów;
  • przebudowa i modernizacja istniejących dworców kolejowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich roli jako węzłów przesiadkowych;
  • adaptacja i modernizacja istniejących linii i łącznic z budową dodatkowych przystanków osobowych - między innymi należy zbadać następujące lokalizacje: Niedźwiadek, Bracka, Zacisze, Utrata, Wiatraczna, Obozowa, Radzymińska, Targówek, Św. Wincentego, Bródno;
  • uzupełnienie sieci o odcinek linii kolejowej od rejonu istniejącego przystanku osobowego Warszawa-Wola do przystanku końcowego zlokalizowanego w rejonie dawnego Dworca Głównego;
  • uzupełnienie sieci o łącznicę kolejową od linii nr 8 Warszawa - Kraków do podziemnego dworca kolejowego zlokalizowanego w rejonie terminali pasażerskich w Porcie Lotniczym im. Fryderyka Chopina,
  • skrócenie czasu dotarcia do przystanków kolejowych poprzez zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym;
  • budowa systemu Park&Rail oraz Bike&Rail.
A także:
- zakup nowego i nowoczesnego taboru,
- wprowadzenie wspólnego biletu z komunikacją miejską w ramach warszawskiej aglomeracji,
- ucywilizowanie i modernizacja przystanków kolejowych,
- poprawa bezpieczeństwa podróżnych.

Opracowano na podstawie STUDIUM uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pociągiem na lotnisko Okęcie
Prezentacja

19 czerwca 2007 r. odbyła się konferencja prasowa poświęcona I etapowi modernizacji linii nr 8 Warszawa - Radom - Kraków na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie - lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Opis projektu


Zaprezentowane niżej plany rozwoju Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o.o. w Warszawie pochodzą z października 2007 roku. W dużej części są już nieaktualne. Obecnie SKM jest w trakcie opracowywania nowej strategii rozwoju, którą mamy nadzieję zaprezentować Państwu wkrótce, po jej przyjęciu do realizacji.




Modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego
W dniu 14 marca 2007 r. decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 1248, została przyznana pomoc finansowa do projektu Przygotowanie przedsięwzięcia "Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego", nr projektu 2006/PL/92608/S.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z budżetu Sieci Transeuropejskich. Przyznana pomoc finansowa Wspólnoty pochodzi z budżetu TEN -T 2006 i odpowiada 50 % całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu.
Wartość projektu: 9 800 000, 00 euro

Głównym celem projektu jest przygotowanie studium modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego na obszarze województwa mazowieckiego, obejmującego układy torowe na terenie miasta stołecznego Warszawy wraz z odcinkami linii wychodzącymi z Warszawy, a ograniczonymi następującymi stacjami:
  • Grodzisk Mazowiecki na linii nr 1 Warszawa-Katowice,
  • Mińsk Mazowiecki na linii nr 2 Warszawa-Terespol,
  • Sochaczew na linii nr 3 Warszawa-Kunowice,
  • Tłuszcz na linii nr 6 Warszawa-Białystok,
  • Pilawa na linii nr 7 Warszawa-Dorohusk,
  • Czachówek Południowy na linii nr 8 Warszawa-Kraków,
  • Nasielsk na linii nr 9 Warszawa-Gdańsk.
    Przedsięwzięcie to obejmować będzie grupę powiązanych ze sobą projektów zlokalizowanych na terenie Warszawskiego Węzła Kolejowego. Studium będzie uwzględniało dwa najkorzystniejsze warianty (grupy projektów) zidentyfikowane i wybrane w ramach obecnie opracowywanego Wstępnego Studium Wykonalności dla zadania „Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego”. Wstępne Studium Wykonalności jest realizowane ze środków własnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
    Prezentacja obecnie prowadzonych i przygotowywanych prac modernizacyjnych infrastruktury w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego.
    Prezentacja

    7 września 2007r. odbyła się prezentacja Projektów cząstkowych zdefiniowanych przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w ramach realizowanego na zlecenie PKP PLK S.A. Wstępnego Studium Wykonalności dla zadania "Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego".


    Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • Warszawska Mała Obwodnica Kolejowa
    Podstawową rolę w ruchu wewnątrz Warszawskiego Węzła Kolejowego spełnia czterotorowa linia średnicowa łącząca stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, mająca wydzielone układy dla obsługi ruchu pasażerskiego dalekobieżnego (przez stację Warszawa Centralna) i podmiejskiego z przystankami Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion. Rolę wspomagającą dla ruchu pasażerskiego i towarowego z kierunku północnego spełnia północna linia średnicowa łącząca stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia z Warszawą Gdańską. Linia średnicowa północna tworzy tzw. Warszawską Małą Obwodnicę Kolejową. Jednym z elementów, który posłuży aktywizacji komunikacji kolejowej wewnątrz warszawskiej aglomeracji jest koncepcja uruchomienia przewozów pasażerskich na Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej. W skład Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej wchodzą odcinki kilku linii kolejowych o zróznicowanej charakterystyce technicznej i ruchowej:
  • odcinek Warszawa Wschodnia - Warszawa Michałów - Warszawa Targówek
  • odcinek Warszawa Targówek - Warszawa Jagiellońska
  • odcinek Warszawa Jagiellońska - Warszawa Zachodnia
  • odcinek Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna Osobowa
  • odcinek Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia
    Warszawska Mała Obwodnica Kolejowa ma włączenie w układ dalekobieżny i podmiejski linii średnicowej na stacji Warszawa Wschodnia. Brak jest natomiast takiego połączenia na stacji Warszawa Zachodnia. Podstawową zmianą w organizacji ruchu powinno być wprowadzenie nowego potoku pociągów pasażerskich w relacji Warszawa Wschodnia - Warszawa Gdańska - Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna. Jest to możliwe do zrealizowania pod warunkiem wykonania modernizacji istniejącej i budowy dodatkowej infrastruktury kolejowej.
    W zakresie modernizacji istniejącej infrastruktury kolejowej należy:
  • zmodernizować układ torowy małej obwodnicy
  • zmodernizować istniejące przystanki jako węzły przesiadkowe - Warszawa Kasprzaka, Warszawa Koło, Warszawa ZOO
  • przebudować stację Warszawa Gdańska
    W zakresie nowych elementów infrastruktury kolejowej należy:
  • włączyć linię małej obwodnicy w układ torowo-peronowy stacji Warszawa Zachodnia z likwidacją istniejącego przystanku Warszawa Wola
  • odtworzyć w ograniczonym zakresie stację Warszawa Główna Osobowa jako stację końcową dla linii z Legionowa, Piaseczna i MPL Okęcie
  • zbudować przejście podziemne pomiędzy stacjami Warszawa Główna Osobowa i Warszawa Ochota
  • zbudować nowe przystanki jako węzły przesiadkowe - Warszawa Obozowa, Warszawa Powązkowska, Warszawa Arkadia, Warszawa Rondo Żaba, Warszawa Tesco
    Efektem modernizacji i rozbudowy infastruktury kolejowej będzie możliwość realizacji zwiększonej oferty przewozowej w systemie SKM na obszarze centrum Warszawy - w relacji z Legionowa i w relacji wahadłowej Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia - Warszawa Gdańska - Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna Osobowa.

    Dokument zawiera m.in.:

  • Opis stanu istniejącego
  • Prognoza przewozów
  • Analiza przepustowości obwodnicy
  • Proponowana organizacja ruchu
  • Koncepcja programowa zakresu modernizacji małej obwodnicy kolejowej oraz budowy nowych połączeń kolejowych
  • Określenie zakresu rzeczowego i wielkości nakładów inwestycyjnych



  • Plan orientacyjny małej obwodnicy kolejowej 2,85 MB



    Schemat małej obwodnicy kolejowej 1,04 MB



    Plany przystanków kolejowych 5,76 MB



    Plany Warszawa Powązkowska i Warszawa Gdańska 2,98 MB



    Plan rejony stacji Warszawa Zachodnia i Warszawa Główna Osobowa 3,98 MB




    Więcej informacji na temat inwestycji o modernizacji i rozwoju linii kolejowych w Warszawie i w Warszawskim Węźle Kolejowym
    znajdziecie Państwo na stronach PKP Polskie Linie Kolejowe Oddział Regionalny w Warszawie:


    plk.warszawa.pl