Ś C I E Ż K I R O W E R O W E
W Warszawie jest obecnie ok. 200 km dróg rowerowych. Znaczną ich część stanowią odrębne, słabo powiązane, kilkukilometrowe odcinki:
Szlak Wisły (ok. 37 km) - Puszcza Kampinoska - Powsin
Szlak Słoneczny (8,5 km) - Most Grota-Roweckiego - Most Łazienkowski
Szlak Obwodowy (21,4 km) - Pl.Na Rozdrożu - Bielany
Szlak Bitew Warszawskich (32,7 km) - Pl.Na Rozdrożu - Marysin Wawerski
Podskarpowa Ścieżka Rowerowa (5 km) - Powiśle - Most Gdański
Bemowo (8,5 km) - ul.Powstańców Śląskich - Kampinoski Park Narodowy
Białołęka (17 km) - wzdłuż Kanału Żerańskiego i wzdłuż ul.Modlińskiej
Bielany (12 km) - ul.Kasprowicza - Wisłostrada i park Olszyna - ul.Powstańców Śląskich
Targówek (4 km) - ul.Remblińska - ul.św.Wincentego
Ursynów (13 km) - wzdłuż ulic: KEN, Rosoła, Wąwozowej, Jeżewskiego, Ciszewskiego
Wawer (22 km) - Anin - Aleksandrów
Wilanów (7 km) - Al.Wilanowska - Powsin
|
 Mapa istniejących ścieżek rowerowych w Warszawie
|
 Docelowa sieć ścieżek rowerowych w Warszawie
|
W najbliższych latach planowane jest w Warszawie zbudowanie spójnego systemu 900 km dróg rowerowych, wygodnych i bezpiecznych dla użytkowników. Na system będą się składać:
drogi główne, które połączą wszystkie główne obszary
miasta i najważniejsze węzły tras rowerowych
drogi zbiorcze i łącznikowe połączą one trasy
główne, węzły, osiedla i inne ważne punkty
trasy wypoczynkowe przebiegające w parkach
i innych miejscach atrakcyjnych turystycznie.
Drogi dla rowerów w obrębie pasa drogowego będą odizolowane od jezdni i wyznaczone tak, aby
ograniczyć do minimum możliwości kolizji. Niektóre ulice będą przystosowane do wspólnego ruchu
pieszych, rowerzystów i pojazdów samochodowych.
Obowiązywać tam będzie ograniczenie prekości pojazdów silnikowych do 30 km/h.
Większość inwestycji będą jednak stanowiły samodzielne drogi rowerowe.
Dla sprawnego ruchu rowerowego konieczne jest stworzenie możliwości przewozu i bezpiecznego pozostawienia roweru.
Parkingi dla rowerów będą zlokalizowane obok węzłów przesiadkowych, stacji, przystanków oraz
ważnych obiektów (kulturalnych, sportowych). Konieczna
będzie także współpraca władz Warszawy z samorządami gmin podwarszawskich oraz Mazowieckim
Zakładem Przewozów Regionalnych dla określenia zasad przewozu roweru oraz tworzenia
parkingów dla rowerów w pobliżu stacji i przystanków kolejowych, położonych na liniach
dojazdowych do Warszawy.
|
Źródło: Strategia Rozwoju m.st. Warszawy do 2020 roku i Zielone Mazowsze
Ścieżki i szlaki rowerowe w Warszawie w
Wikipedii

Zasady projektowania ścieżek rowerowych
Wyciąg z
ROZPORZĄDZENIA MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 2 marca 1999 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
drogi publiczne i ich usytuowanie.
(Dz. U. z 1999 r. Nr 43, poz. 430)
§ 46. 1. Usytuowanie ścieżki rowerowej względem jezdni powinno zapewnić bezpieczeństwo ruchu.
2. Odległość ścieżki rowerowej od krawędzi jezdni oraz jej usytuowanie powinny odpowiadać wymaganiom określonym w § 43 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Przy przebudowie lub remoncie drogi klasy G i dróg niższych klas dopuszcza się wyznaczenie przy prawej krawędzi jezdni pasa dla rowerów o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m. Pas dla rowerów powinien być oddzielony od sąsiedniego pasa ruchu znakami poziomymi.
§ 47. 1. Szerokość ścieżki rowerowej powinna wynosić nie mniej niż:
1) 1,5 m - gdy jest ona jednokierunkowa,
2) 2,0 m - gdy jest ona dwukierunkowa,
3) 2,5 m - gdy ze ścieżki jednokierunkowej mogą korzystać piesi.
2. Szerokość ścieżki rowerowej należy ustalać indywidualnie, jeżeli oprócz prowadzenia ruchu rowerowego pełni ona inne funkcje.
§ 48. 1. Pochylenie podłużne ścieżki rowerowej nie powinno przekraczać 5%. W wyjątkowych wypadkach dopuszcza się większe pochylenia, lecz nie większe niż 15%. Wysokość progów i uskoków na ścieżce rowerowej nie powinna przekraczać 1 cm.
2. Pochylenie poprzeczne ścieżki rowerowej powinno być jednostronne i wynosić od 1% do 3%, w zależności od rodzaju nawierzchni, i powinno umożliwiać sprawny spływ wody opadowej.